foto: Pardubický kraj

PARDUBICKÝ KRAJ – Rada Pardubického kraje na svém pondělním jednání schválila projektový záměr na uskutečnění další jízdy historického parního vlaku z Ústí nad Orlicí do polského Dzierżoniówa nebo do Slezské Javořiny. V letošním roce se tyto dvě jízdy setkaly s velkým ohlasem cestujících, a proto by chtěl kraj za výrazného přispění evropských fondů v této akci pokračovat i v příštím roce. Pokud bude žádost o dotaci úspěšná, měla by se jízda konat v sobotu 29. dubna.

 „V rámci pravidelných letních jízd parních vlaků jsme v letošním roce uspořádali dvě velmi úspěšné jízdy do Polska, kde si mohli zájemci prohlédnout železniční muzeum ve Slezské Javořině. Vzhledem k tomu, že se v rámci evropských fondů otevřela možnost čerpat finanční prostředky na další jízdu v příštím roce, tak jsme i na základě konzultace s našimi polskými partnery připravili projekt, jehož součástí je jedna parní jízda z Ústí nad Orlicí do Dzierżoniówa nebo do Slezské Javořiny. Tato jízda by se předběžně měla uskutečnit v sobotu 29. dubna. Následně by v sobotu 20. května byly vypraveny autobusy z Polska do Muzea starých strojů a technologií v Žamberku,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který také přiblížil možný průběh cesty. „V Dzierżoniówě na nádraží bude na účastníky čekat průvodce, který jim ukáže expozici kolejových vozidel v budoucím Slezském železničním muzeu a Hilbertův mlýn. Kromě toho zavede účastníky výletu na radniční věž, odkud budou moci obdivovat panorama Sovích hor a samotného Dzierżoniówa. Pokud se rozhodnout jet až do Slezské Javořiny, tak tam na ně bude čekat prohlídka Železničního muzea ve Slezsku,“ informoval hejtman Netolický.

Projekt bude předložen v rámci přeshraniční spolupráce Interreg V-A ČR-Polsko do výzvy PO4 Spolupráce organizací a institucí Fondu mikroprojektů již nyní v listopadu. „Předpokládané celkové náklady této „družební“ akce pro Pardubický kraj činí 400 tisíc korun s tím, že v tuto chvíli je očekávaná dotace 85 procent. Rozpočtovou bilanci akce navíc dále vylepší částka až 55 tisíc korun jako příjem z jízdného, které bude činit 110 korun na osobu bez ohledu na délku trasy. Kapacita vlaku je na české i polské straně plánován na 500 cestujících,“ řekl krajský radní pro evropské fondy a regionální rozvoj Ladislav Valtr.