PARDUBICE – Na dostihovém závodišti v Pardubicích v neděli přesně v pravé poledne podepsali hejtman Pardubického kraje Martin Netolický s ministrem dopravy Zdeňkem Žákem historicky první memorandum mezi krajem a státem o prioritních investicích v dopravě. Stát se tak přihlásil ke spolupráci při přípravě a realizaci Dopravního uzlu Pardubice. Součástí dohody jsou pro region klíčové stavby v silniční, železniční, vodní, ale i letecké dopravě v kraji za několik desítek miliard korun.

„Jsme prvním krajem, kterému se podařilo dosáhnout takové dohody se státem. Doufám, že stát tuto deklaraci naplní. Dokumentem a stanovenými prioritami se budeme řídit při plánování a realizaci investic,“ sdělil hejtman Martin Netolický bezprostředně po podpisu memoranda. „Pardubický kraj byl velmi dobře připravený a před ostatními kraji tak získal náskok,“ řekl ministr Zdeněk Žák a pokračoval: „Shodli jsme se nejenom na tom, co je v dopravních stavbách v Pardubickém kraji vysokou prioritou, ale zároveň, že se to týká i priorit státu,“ doplnil Žák. Vyjádřil zároveň přesvědčení, že memorandem budou respektovat i budoucí vlády. „Pokud v tomto státě bude vládnout jakákoliv vláda, která bude ctít myšlenku, že sliby se mají plnit, tak to není cár papíru,“ řekl Žák.

Klíčovým bodem dohody je Dopravní uzel Pardubice, kde se kraj se státem shoduje na potřebě vzájemného propojení jednotlivých druhů dopravy navazujících mimo jiné i na veřejný přístav a překladiště Pardubice ostatními druhy dopravy. „Vedle modernizace železničního uzlu Pardubice je součástí memoranda například zdvojkolejnění železniční tratě Pardubice – Hradec Králové, ale i modernizace úseku na prvním železničním koridoru v úseku Ústí nad Orlicí Choceň či průtah Českou Třebovou. Jsou to všechno návazné stavby, které by měly zkrátit jízdní doby a zlepšit dostupnost krajského města,“ vysvětlil některé z priorit hejtman Netolický.

Hejtmanství se s ministerstvem rovněž shoduje na důležitosti dostavby R35 a s tím souvisejících návazných staveb na silnicích první třídy. „Paralelní spojení od Prahy směrem na východ státu bylo prioritou státu již před dvaceti lety. Za ty roky stát proinvestoval stovky miliard korun a přitom se nezrealizovala tato nejdůležitější priorita. Infrastruktura by přitom měla sloužit těm, kteří si ji platí, tedy občanům,“ objasnil ministr.

V memorandu kraj se státem pamatují také na rozvoj vodní a kombinované dopravy. „Zde se jedná především o prodloužení vodní cesty do Pardubic výstavbou plavebního stupně Přelouč II a modernizaci plavebního stupně Srnojedy,“ doplnil Netolický. Dopravní uzel by měl oživit i osobní a rekreační vodní dopravu. Součástí dohody je i letecká infrastruktura a zabezpečení dostatečného kapacitního dopravního napojení civilního letiště Pardubice.