ČESKÁ TŘEBOVÁ Problematika nově navržených opatření, která by měla omezit hluk způsobený provozem na železnici, byla s obyvateli objektů sousedících s tratí nejprve prodiskutovaná na květnové uzavřené schůzce v prostorech českotřebovské radnice.
Kulturní centrum následně začátkem června hostilo projednání veřejné. Během něj zástupce investora stavby, tedy Správy železniční dopravní cesty, zopakoval výchozí podmínky pro budování stěn a dalších odhlučňovacích nástrojů. “SŽDC navrhuje protihluková opatření na základě zpracované hlukové studie, která definuje oblasti a nemovitosti, kde jsou překročeny hlukové limity, které jsou pro SŽDC závazné a které musíme dodržet,” zaznělo z úst ředitele Stavební správy východ SŽDC Miroslava Bocáka.
Zástupci veřejnosti se dozvěděli, že podle revize původní hlukové studie bude možné využít jiné metody, než výstavbu někde až pětimetrových stěn. Navíc došlo ke zkrácení úseků, kde by měly tyto bariéry vyrůst.

Někteří tuto skutečnost uvítali, jako například zástupce petičního výboru odmítajícího předchozí navržené řešení. “Posun to je výrazný, protože jsme úplně jinde v tom, jakou podobu to nakonec by mohlo mít,” řekl Martin Horák.
Podle občanského aktivitsty by však investor stavby měl zůstat nakloněn i dalším způsobům odhlučnění. V tom, že stěny a absorbéry by mohly doplnit i jiné metody, se shoduje s Janem Eisenreichem, který se problematikou dlouhodobě zabývá. “To znamená, že se využily dvě možnosti z celé té škály. Nejsem si jist, jestli odmítání nízké protihlukové clony je v současné době to pravé ořechové,” uvedl Jan Eisenreich.

Své si k celé záležitosti řekli i zástupci veřejnosti. Rozhodně se nedá konstatovat, že by se jejich názory shodovaly. “Barák je potrhaný, protože to se chvěje, to si nikdo nedovede představit, sice je to starší barák, ale já bych byl taky pro, aby tam ty protihlukové stěny byly. Alespoň ty dvoumetrové,” sdělil v diskusi jeden z obyvatel města. “Pokud to vyjde, a někomu máte postavit, nebo schválíte postavení zdí betonových pět metrů před barákem, tím pádem dojde k zastínění obytných místností, nepůjde tam slunce,” poukazovala na doprovodné jevy další obyvatelka města.

Kde a do jaké výšky bude protihlukové opatření umístěno, rozhodla hranice hlukového limitu. Ta byla stanovena na 64 dB.

V praxi to může znamenat, že pokud někdo bydlí přímo u kolejí, ale hladina hlukové zátěže byla vypočítána nižší než jak stanovuje hranice, stěn se nedočká, i kdyby je chtěl. “Ve chvíli, kdy ty limity jsou v tom úseku splněny, tak naše opatření by měla být taková, nezbytná, to znamená neměly by se stavět zbytečné investice tam, kde to legislativa nevyžaduje,” vysvětlil ředitel Stavební správy východ SŽDC Miroslav Bocák.

Ve výše popisovaných případech chce do věci vstoupit město. “Tam to bude složitější, protože pokud protihluková opatření nevyšla, tak je investor nezaplatí, ale my s ním jednáme, řekněme, i o jiných věcech, takže recipročně si myslím, že řešení najdeme,” nehází flintu do žita místostarosta města Dalibor Zelený.

K nalezení optimálních řešení by mohl napomoci vznik dalších podkladů. Jako studie proslunění a vizualizace stěn v konkrétních lokalitách. “Budeme chtít určitě v ulicích Slovanská a Tykačova, abychom znali přesné umístění stěn a jejich výšku nad terén, nikoliv jen nad temeno kolejnice,” sdělil OIK TV Dalibor Zelený.

Trať vedoucí Českou Třebovou by měla být modernizována v letech 2023 až 2028. O dalším postupu se bude jednat. Podle místostarosty Dalibora Zeleného chce nejužší vedení radnice do konce roku zastupitelům města předložit stanovisko pro územní řízení.