zdroj: Pardubický kraj

PARDUBICKÝ KRAJ – V souvislosti s přípravou na vybudování železničního muzea v Dolní Lipce se Pardubický kraj domluvil s Českými drahami na odkupu parní lokomotivy 310.922, která je po nehodě v roce 2011 deponována v neprovozuschopném stavu v České Třebové. Záměrem kraje je tuto lokomotivu opravit a znovu ji nasadit mimo jiné v rámci pravidelných letních jízd. Částka za odkup lokomotivy činí 763 tisíc korun.

 „O osudu parní lokomotivy 310.922 jednáme společně s Českými drahami již delší dobu. Naším záměrem je od samého počátku nejen lokomotivu získat do vlastnictví a vystavit ji v rámci připravovaného železničního muzea v Dolní Lipce, ale především ji vrátit zpět na koleje. Lokomotiva je po nehodě z roku 2011 odstavená v depu v České Třebové a je k vidění jen při prezentačních akcích. Postupnými kroky ji chceme ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku opravit a využívat ji do budoucna například v rámci pravidelných letních jízd. Jsem rád, že jsme se s národním dopravcem domluvili na řešení, které je pro zachování železniční nostalgie tím nejlepším pro všechny strany včetně cestujících a milovníků páry,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který o osudu lokomotivy opakovaně jednal jak s vedením Českých drah, tak s řadou železničních klubů. „Vzhledem k tomu, že se v sobotu 7. října uskuteční v Dolní Lipce oslavy 150 let od zprovoznění Moravské pohraniční dráhy, chceme udělat maximum, aby již na tuto akci byla lokomotiva z České Třebové převezena právě do Dolní Lipky, kde by se zařadila mezi další provozní i neprovozní exponáty,“ odtajnil další připravovanou součást oslav hejtman Martin Netolický.

Parní lokomotiva 310.922 vznikla v roce 1930 v továrně v Adamově, která tou dobou patřila pod závody Škoda. Lokomotivu v roce 1935 odkoupilo Ministerstvo národní obrany a zařadilo ji pro potřeby železničního vojska k Železničnímu pluku v Pardubicích. Od konce 70. let byla vystavena jako pomník v depu v České Třebové. V polovině 90. let se dočkala opravy, která vedla k jejímu zprovoznění. V následujících letech byla často k vidění při nostalgických jízdách zejména ve východních Čechách a na Vysočině. V červenci 2011 vykolejila při cestě k jihlavskému nádraží. Následně byla odstavena v České Třebové, kde je k vidění v rámci různých prezentačních akcí.