Česká Třebová – Město železničářů zažilo parádní jízdu při prvním regionálním dni železnice letošního roku, který se netradičně konal už na jaře. Českotřebovské depo přivítalo tisíce návštěvníků, kteří si mohli prohlédnout historická i moderní kolejová vozidla a vyrazit na nostalgickou jízdu parními vlaky směr Moravská Třebová a Opatov.
Českotřebovské depo opět přivítalo oblíbený regionální den železnice. Na akci svážel ze stanice do depa malé i velké fanoušky motorový vláček. K vidění byly moderní vlakové soupravy i ty historické.
Akce, která běžně probíhá v září, se tentokrát konala v netradičním termínu kvůli probíhající modernizaci železničního uzlu. „Letos jsme to pojali i tak, že to je sraz motorových malých mašinek zvaných prasátka. Takže tady jsou zastoupeny lokomotivy řady T 211, T 212. Přijeli tady dokonce i ze Slovenska z Vrútek, ze Zvolena,“ popsal program regionální manažer provozu Českých drah David Vavroušek.
Hlavním partnerem akce byl Pardubický kraj, jehož hejtman Martin Netolický zdůraznil význam železnice pro město. „Dohodli jsme se, České Třebové železnice patří a že bychom chtěli alespoň v nějakém režimu zvládnout celou modernizaci. To jest tedy, že by Regionální den železnice nadále byl v České Třebové, byť třeba v různých prostorách,“ ujistil pokračování tradice i během rekonstrukce.
Starosta Zdeněk Řehák ocenil zachování dlouholeté tradice. „Mně se to hrozně líbí a hlavně se mně líbí, že ta tradice se drží a že se pokračuje dál a doufám, že to poběží dál,“ vyjádřil spokojenost s pokračováním akce.
K vidění byla i modelová kolejiště. Na své si přišli především příznivci nostalgických vlakových jízd. „Tady vlastně v okolí Třebové je provoz parní lokomotivy řady 423 041. Jsou to vlaky parní do Moravské Třebové a zpátky,“ informoval Vavroušek o speciálních spojích. Další vlaky zamířily do Opatova.
Provoz historických vlaků se neobešel bez technických komplikací. „Kolem Český Třebový je dneska ETCS a ty naše parní mašinky a historický vozy ETCS nemaj. Ale jsem moc rád, že se to podařilo i za podpory pana hejtmana to legislativně dotlačit tak, že ta jízda těch vlaků historických pod ETCS za určitejch schválenejch podmínek je povolená,“ vysvětlil obchodní manažer Českých drah Josef Huryta překonání technických překážek.
Hejtman Netolický potvrdil, že akce město neopustí ani během modernizace. „Mohu slíbit, že Regionální den železnice zůstává v České Třebové i v době modernizace, protože Česká Třebová nemá Smetanu Jiráska, to znamená Smetanovu Litomyšl a podobné festivaly, ale má železnici,“ zdůraznil jedinečnost města.
„Regionální den železnice v České Třebové má svoji tradici tady, město Česká Třebová je vlastně železniční město,“ připomněl Huryta historické kořeny akce. Vysoký počet návštěvníků potvrdil, že o železnici je stále značný zájem a tradice si zachovává svou popularitu i v době moderních technologií.