ORLICKOÚSTECKO – Zatímco některé děti vyhlíží první sněhové vločky s očekáváním koulovaček a jiných kratochvílí, silničáři asi z bílé nadílky mnoho radosti nemají. Jak jsou připraveni na případný několikaměsíční souboj se zimou?

Hlavní tahy mají v našem regionu na starost soukromé firmy. Kde bude jejich technika nasazena, určuje dispečink. “Informace získává hlavně z meteorologických hlásek, kterými jsou vybaveny komunikace a jsou tam meteorologické kamery, které nám dávají přehled o situaci,” sdělil OIK TV technik zimní údržby jedné ze soukromých společností Pavel Jerie.

Bez zmíněného přehledu o situaci by se více než 400 kilometrů silnic prvních tříd na území Pardubického kraje udržovalo asi ztuha. Společnosti mají k dispozici 25 sypačů a pro Orlickoústecko 3 000 tun posypových materiálů.

Jejich zásoby musí mít i Správa a údržba silnic Pardubického kraje, jejíž stroje se z komunikací nevytratily, ale změnily působiště. “Přesunuli jsme techniku na veškeré naše silnice druhých a třetích tříd. Nicméně pro nás je podstatné, aby fungoval celý systém a doufám, že občan nepozná, že tu či onde je silnice toho či onoho,” uvedl hejtman Martin Netolický.

V České Třebové zabezpečuje sjízdnost a schůdnost městská společnost. “Udržujeme zhruba 70 kilometrů komunikací. Plus samozřejmě chodníky. Nové komunikace výrazně nepřibyly, nejsložitější je údržba v úzkých ulicích,” řekl vedoucí dopravy městské společnosti Zdeněk Václavek.

Se svou pomyslnou porcí silnic a chodníků se musí vypořádat také městská společnost v Ústí nad Orlicí. “Sypeme převážně inertním materiálem, to znamená písek, štěrkodrť. Písku máme cca 370, 400 tun. Štěrku kolem 80 tun. Potom máme ještě v záloze sůl,” prozradil ředitel divize služeb městské společnosti Petr Hovádek.

Vzhledem k tomu, že sněžení se nevyhýbá ani Lanškrounu, tak i tam je v pohotovosti technika a její obsluha. “V současné době máme osm strojů k zimní údržbě s tím, že další stroje a služby máme sjednané subdodavatelsky. Máme tři místní firmy, které nám tyto služby budou zajišťovat,” doplnil místostarosta města Miloš Smola.

Aniž bychom kohokoli chtěli kárat, tak na závěr není nezbytné dodat, že řidiči by ve ztížených podmínkách měli přizpůsobit jízdu okolnostem. Tak šťastnou cestu a návrat z ní!