ČESKÁ TŘEBOVÁ – Od podzimu 2012 pracuje spisovatelka Eva Danišová s dětmi v České Třebové. Skupina dětí se pravidelně schází v prostorách zdejší praktické ZŠ, kde probíhají umělecky laděné volnočasové aktivity v rámci projektu Romský mentor.

„V minulém roce projevila ZŠ zájem účastnit se projektu a ROMEA hledala vhodného mentora, který by na škole mohl s dětmi pracovat. Prozaička Eva Danišová pro nás byla jasnou volbou a zárukou kvalitních aktivit,“ přibližuje způsob výběru nových účastníků projektu Jana Baudyšová, koordinátora projektu. Proběhlo tedy vstřícné jednání s ředitelkou školy Mgr. Ivou Fikejsovou, která se dlouhodobě snaží dětem nabídnout celou řadu volnočasových aktivit a zapojit školu do různých přínosných projektů.

Začátek aktivit se nesl v duchu společného plánování aktivit, jimž se bude skupina v průběhu školního roku věnovat. „S učitelem se zaměřujeme na podporu kreativity dětí a multikulturní vnímání světa kolem nich, ale také na jejich motivování, aby se v životě chtěly prosadit,“ uvedla mentorka Eva Danišová. Na ukázkách světových tanců, úryvků z literární tvorby světových autorů, historických prvků či tematických exkurzí se tým snaží dětem přiblížit svět kolem nás. Jako výstup pro závěrečné představení u dětí nakonec zvítězila kombinace tanečně divadelního vystoupení, které již začaly pomalu, ale jistě nacvičovat.

Vřelé odpoledne v mrazivém dni

V České Třebové je zima obzvlášť mrazivá, dětem, přicházejícím na setkání v rámci projektu Romský mentor ale jako by to vůbec nevadilo. Budova školy, která leží ve vyloučené lokalitě, je pro ně příjemným útočištěm.

Děti se už těší, a když je Eva svolává k úvodnímu společnému pokřiku, všechny jsou za chvilku kolem ní. A pak už následuje uvítací kolečko – děti sedí v kruhu a vyprávějí si, jak se měly o jarních prázdninách, co se jim na setkání nejvíce líbí a nezaskočí je ani Eviny dotazy o významu rituálních tanců, o kterých si povídali naposledy. Někdo se stydí, ale nakonec se rozpovídají i nejstydlivější děti ve skupině a návštěvě z Prahy vykládají, proč byly dříve rituální tance důležité a předvádějí, jak vypadaly např. ty maurské.

Pak už nastupuje učitel Gabriel s připravenou balónkovou hrou, která všechny naprosto pohltí. Následuje výtvarná aktivita. Eva rozdává barvy na obličej a vysvětluje, co se bude dít. Děti se rozdělují do skupinek a hned si začínají na obličej malovat krásné masky. Někdo dle předlohy, jiný podle vlastní fantazie. Před očima se mi začínají objevovat různorodá stvoření, princezny, či pejsek a kočička. Děti jsou nadšené, fotí se ostošest.

Po svačině se skupina vrhne na procvičování tanců – maurského rituálního, jehož jsem svědkem poprvé a flamenca. K práci je nikdo přemlouvat nemusí, jen čas setkání ubíhá rychleji, než si všichni přejí. Společný pokřik na závěr, pomoc s úklidem a děti se pomalu rozchází do svých domovů. Tak zas příště!

Více o projektu Romský mentor, jehož hlavním cílem je přispět k integraci znevýhodněných dětí, naleznete na webových stránkách občanského sdružení ROMEA nebo na facebooku. Projekt plně financuje Open Society Foundations v rámci Programu umění a kultura Budapešť a probíhá v rámci Dekády romské inkluze.

Iva Hlaváčková
Koordinátorka projektu